Lidové noviny, 30.11.2006

Indiáni jsou konzervativci

My máme velký výběr stran a politických směrů od ultraleva do ultraprava. Říkáme tomu parlamentní demokracie: republikáni, socialisté, komunisté, národní demokrati, občanští demokrati, evropští demokrati, lidovci, zelení, unionisté, ochránci životních jistot, svaz důchodců a k tomu nekonečný výběr koalic.

Kdo se má v tom vyznat, když sami politici často přebíhají zleva doprava a naopak a mění názory podle větrů? Kdo má pak jistotu, že vláda dopadne, jak si většina přála, nemluvě o tom, že kde je nějaká jistota, že i ta většina má pravdu? Kde vlastně ta pravda leží a kde ji hledat? Každý z nás má svoji pravdu a ta je téměř vždy neidentická s pravdou jiného jedince. Tak se zas tak nedivme, když se dva kohouti na smetišti v naší kotlině nemohou dohodnout. Ostatně je to jen zrcadlový odraz našich zmatených názorů. Jaké politické zabarvení má takový svobodný, volný - jak rádi říkáme - divoký indián? Nemá žádný výběr, žádné barevné variace desítek stran.

Ostatně o politice jako takové se nedá ani hovořit. Jedná se o pravdu k přežití. Přesvědčení indiána a jeho pravda se protínají s pravdami a přesvědčením většiny osady či kmene, protože všichni chtějí přežít a žít. Nikdo jej nemusí ovlivňovat ani před ním mávat barevnými vlajkami stran a slibovat nejrůznější výhody a volební guláše. Indián ví přesto velice dobře, co chce, co potřebuje, aniž mu to musí nějaký politik přežvýkat a předložit ke schválení. Indián oproti nám není politicky vyzrálý a vzdělaný, ale přesto se vždy rozhodne správně. My se sice považujeme za politicky ošlehané jedince, a přesto velice často naletíme na volební hesla.

Co je správné pro přírodu, je správné i pro indiány

Kde tedy ti negramotní indiáni hledají svou jistotu, svou pravdu, své přesvědčení? Všichni cítí, že vycházejí z lůna Matky přírody. Všichni se považují za její děti a během života nemají důvod, aby ji zradili. Příroda je přesně to měřítko pravdy. Je to ta jediná politická strana. Co je správné pro ni, je správné a pravdivé i pro indiány. To je ta jistota, kterou indián vzývá. Příroda je konzervativní, a proto i indián je konzervativní. Konzervatismus zaručuje indiánovi, že vše bude tak dobré, jak bylo. Proto jediný volební slogan, který by indián přijal, by možná zněl: „Chceme žít tak, jak zákony kázaly našim otcům a dědům.“ Vše nutné a potřebné v lůně přírody bylo pro indiána již vymyšleno. Tradiční hodnoty, které příroda indiánovi zaručuje, jsou svoboda a volnost. Ostatní si zajistí sám a nepožaduje od nikoho, aby se o něj staral. Nežádá od nikoho nějaké sociální jistoty. V přeneseném slova smyslu můžeme říct, že ruka trhu, v indiánské realitě příroda, zajistí zdravé konkurenční prostředí, tvrdý přirozený výběr. Každý z nich se umí postarat sám o sebe. I v případě katastrof nevolá o pomoc jako my, ale umí si svou situaci vyřešit. A přesto tak jejich kultura žije již desítku tisíc let. A to je přesně to, co každý indián miluje, i když mu někdy jde o život. Právě proto je indián konzervativní a tradicionalista. Indián je schopen strádat, ale nepřežije bez svobody. Indián volí svobodu, volí tradici.

A každý náčelník mu musí svobodu a tradici zajistit. Žádný výběr desítek politických stran. Je jen jedna a vždy ta správná, tradiční, konzervativní. Náčelník Aritana řídí svůj kmen Yawalapiti v centru brazilské amazonské džungle již více než dvacet let. Je velmi schopný a moudrý, a proto nikdo z kmene nemá důvod ho střídat. Aritana je samozřejmě konzervativní a drží se osvědčených a životem vyzkoušených jistot a tradic. Jeho kmen proto vzkvétá. S nějakým liberalismem, neřkuli se socialismem či komunismem by tady moc nepořídil. V době mého pobytu mezi Yawalapiti, kdy jsem byl jimi i adoptován, jich bylo, pardon, nás bylo, kolem sto deseti členů. Dnes jich je více než tři sta a postavili si novou osadu. I vzrůstající populace je úspěch jejich náčelníka. Je důkazem, že se kmeni daří. Aritana je úspěšný a daří se mu zejména proto, že se drží tradic a zastavil přístup turistů a cizinců. Nepotřebují přísun civilizačních inovací či tzv. civilizačních nemocí, které mají v lůně přírody pouze negativní vliv na jejich svobodnou existenci.

Jsem zastánce tradic a konzervatismu a přestože žiji v naší české kotlině s množstvím stran zleva a zprava, je mi jasné, kde stojím již odmalička. Nikdy neváhám a nepřebíhám, jako nepřebíhají indiáni. Moje adopce za člena kmene Yawalapiti byla proto jen logická součást mých politických názorů. Je tedy jasné, že jsem volil pravou ODS.

My se sice považujeme za politicky ošlehané jedince, a přesto velice často naletíme na volební hesla. Indián oproti nám není politicky vyzrálý a vzdělaný, ale přesto se vždy rozhodne správně.


Mnislav Zelený-Atapana

O autorovi: Mnislav Zelený-Atapana, etnograf a indiánský náčelník, bývalý český velvyslanec v Kolumbii