Nová kniha Mnislava Zeleného má široké žánrové i myšlenkové rozpětí: sahá od obecných úvah o rozdílech mezi civilizacemi až po detailní líčení tělesných podrobností a smyslových efektů, které jeho putování provázely, nebo ho v podstatné míře tvořily. Celkově kniha přibližuje hlavního hrdinu z nové, osobnější perspektivy a vykresluje ho doslova jako muže z masa a kostí.

Mnislav Zelený (*1943) je u nás obecně známý jako zasvěcený znalec života
jihoamerických indiánů, který byl dokonce pod jménem Atapana přijat do brazilského kmene Yawalapiti. I jako člověk, který vytrvale kritizuje konzumní společnost Západu, jíž dává tradiční komunity do jisté míry za vzor. Po řadě publikací věnovaných obecně indiánským kulturám nebo šamanismu přichází nyní s publikací osobnějšího rázu, v níž čtenáře seznamuje se svým putováním po Latinské Americe, hlavní důraz přitom klade na svoji první cestu z let 1968–1969, ale vzpomíná i na to, jak se na tatáž místa po letech vracel, mimo jiné i jako český velvyslanec v Kolumbii a Ekvádoru v letech 1996–2001. I v této pozici si ale zřejmě dokázal zachovat humor a nadhled: na slavnostním otevření rezidence japonského velvyslance v Limě, která byla předtím obsazena jedním revolučním komandem, si pro jistotu místo kapesníčku dal do kapsy saka zubní kartáček, aby signalizoval, že je na případné zajetí dobře připraven, čímž prý vyvolal velký rozruch.

Celou recenzi si můžete přečíst  v Literráních novinách č. 3, které vychází ve čtvrtek 13. března (viz prodejní místa). Rovněž je můžete zakoupit v elektronické podobě a na čtečce Kindle.

Autor je kulturolog.

Mnislav Zelený Atapana